Vinterens vejr er hårdt for bilen. Når du kører på vintervejene, bliver der kastet ekstra meget fugt, regn og sjap fra sne op i undervogn og skærme, og det er med til at få bilen til at ruste, hvilket er ødelæggende for bilen og gensalgsværdien.
De store mængder salt der spredes ud på de snebedækkede veje gør rustproblemet endnu større for din bil.
Biler produceres til hele verden, men det danske vejr giver særligt hårde forhold for undervognen, og biler er slet ikke bygget til at modstå det angreb, det danske vejr sætter på bilen.
Derfor er det en god idé at få bilens undervogn rustbehandlet, så bilen er rustbeskyttet, og dermed optimalt sikret mod det fugtige danske vejr.
Behandlingen sikrer, at bilens undervogn, skærme og hulrum kan holde til de udfordringer, som især vinterhalvåret giver for bilen, og betyder derfor, at du er bedst muligt sikret mod rustangreb i bilens levetid*
Hvis rusten bider fast, kan det hurtigt skade din bil væsentligt. En del rustskader kan gemme sig i sprækker og hulrum, og derfor er de ikke lette at opdage. Det kan eksempelvis ramme vitale dele i bilen som bremser og støddæmpere, og derfor kan det være med til at sænke sikkerheden i din bil og i sidste ende dermed betyde øget risiko i trafikken.
Samtidig kan hårde rustangreb også påvirke din bils levetid, og når først det har bidt sig fast, kan det være svært at vinde kampen over rustangrebene.
Derfor er det altid en god idé med en grundig rustbeskyttelse, mens bilen stadig er ny. Det er den klart bedste måde at sikre undervognen mod de rustangreb, som det danske vejr altid sætter ind på biler.
Det er bedre at lave rustbehandlingen før rusten har sat sin angreb ind, da det ellers vil kræve en større behandling og dermed i sidste ende blive en større udgift for dig – og det kan være svært at komme rusten helt til livs igen.
Før bilen bliver rustbehandlet, bliver interiør og bagagerum afdækket omhyggeligt, så den grundige rengøring og rustbehandlingsolien ikke laver skader.
Der skal følges en lang række procedurer, og det varierer fra model til model præcis hvad der skal gøres – men det er naturligvis typisk mange af de samme ting, der gøres på alle modeller. Det inkluderer typisk at hjul, inderskærme og lignende afmonteres.
Herefter vil undervognen blive grundigt rengjort med højtryk, ligesom der tjekkes for gennemtæring. Hvis der er gennemtæring vil du blive kontaktet, så vi kan diskutere, hvordan problemet bliver håndteret.
Herefter vil bilen blive tørret, og der bliver påført beskyttelsesfilm, så afvaskningen ikke ødelægger vokslaget.
Propper skal demonteres, og der skal bores huller- og her kan det igen variere fra model til model.
Nu er bilen klar til at blive sprøjtet med rustbehandlingsolien. Hos Quickpoint samarbejder vi med Pava og bruger rustbehandlingsolien PV213, der har unik indtrængnings- og vandfortrængningsevne.
Det er naturligvis vigtigt, at olien påføres grundigt, så den kommer ind i de relevante hulrum, vanger, paneler og døre. Undervogn og skærmkasser sprøjtes også, men der behandles ikke over selve katalysatoren og udstødningen.
Afslutningsvis sætter vi nye oliebehandlede propper i de borede huller, bilen bliver vasket og rengjort, og herefter er den klar til afhentning. De første dage efter behandlingen kan bilen dryppe en anelse. Desuden skal man ikke bruge undervognsvask de første fire uger efter rustbehandlingen er udført. Generelt er det efter behandlingen slet ikke nødvendigt med undervognsvask.
*Hos Quickpoint kan du få levetidsgaranti mod rustgennemtæring, hvis din bil er under 4 år gammel, hvis bilen ikke allerede er angrebet af rust, og de foreskrevne genbehandlinger foretages. Det kræver dog, at bilen bliver genbehandlet hvert andet år – er bilen ældre end to år, kræver det dog hyppigere genbehandling første gang. Garantien gælder for privatbiler og gulpladebiler.
Find nærmeste Quickpoint værksted